Comencem Contes Cantats!
Contes Cantats és un programa que fa participar infants de centres diferents en el procés
de creació col·lectiva d'una cantata, treballant plegats amb el compositor i una escola de
música. Fruit d'aquest treball cada any s’estrena una cantata.
Aquest programa promogut conjuntament per l’Orfeó Gracienc i el Consorci d’Educació
compta amb el suport de l’ESMUC, que tutoritza i acompanya el treball
de composició dels seus estudiants.
Contes Cantats és un projecte que des de l'any 2006 impulsa l'Orfeó Gracienc treballant cooperativament amb els centres escolars. Fruit d'aquest treball cada any n'ha sortit una cantata. Els darrers dos anys els compositors han estat alumnes de l’ESMUC. Viure en primera persona de tot el procés de creació d’una cantata és un gran oportunitat per treballar de forma interdisciplinària i competencial. El projecte ofereix als centres participants l'oportunitat de ser autors de la part literària d'una cantata establint vincles amb els compositor i una escola de música.
Contes Cantats és un projecte que des de l'any 2006 impulsa l'Orfeó Gracienc treballant cooperativament amb els centres escolars. Fruit d'aquest treball cada any n'ha sortit una cantata. Els darrers dos anys els compositors han estat alumnes de l’ESMUC. Viure en primera persona de tot el procés de creació d’una cantata és un gran oportunitat per treballar de forma interdisciplinària i competencial. El projecte ofereix als centres participants l'oportunitat de ser autors de la part literària d'una cantata establint vincles amb els compositor i una escola de música.
OBJECTIUS
Els objectius del projecte són:
● Apropar els processos de creació literària i musical als centres educatius.
● Oferir formació, eines i suport per desenvolupar un treball cooperatiu i interdisciplinari al
centre
● Fomentar el treball col·laboratiu entre els centres educatius participants i escoles de
música.
DESCRIPCIÓ
El projecte ofereix als centres participants l'oportunitat de ser autors de la part literària d'una
cantata establint vincles amb els compositor i una escola de música associada.
Cada tres o quatre escoles participants s’agruparan amb una escola de música i un compositor
(alumna de l composició de l’ESMUC) per crear de forma col·laborativa una cantanta.
Aquest procés comença al setembre fixant el calendari i el pla de treball de cada procés que
constarà de diverses fases:
● Fase 0-Encetem el procés: formació inicial sobre els objectius, la metodologia i el
calendari de treball
● Fase 1-Procés de co-creació literària dels centres participants: tria del tema, identificació
de problemes personatges i escenaris, disseny de l’estructura, composició de poemes
de les diferents cançons, creació dels textos d’enllaç.
● Fase 2-Procés de composició musical: seguiment del procés amb l’alumnat a partir de
correspondència amb el compositor
● Fase 3-Procés d’assaig de la cantata i preparació del concert: Treballar totes les
cançons i realitzar alguna trobada d’assaig conjunt. Dissenyar possibles formes de
presentar escènicament la cantata (audiovisuals, plàstics, coreografies...)
● Fase 4-Comunicació i estrena de la cantata: Disseny de cartells i invitacions. Assaig
amb l’escola de música i concert d’estrena acompanyats d’una escola de música.
Tot el procés de treball i el resultat final s'anirà recollint en el bloc del projecte. Si no fos possible
la presentació de la cantata en format concert, es realitzarà en format audiovisual.
FORMACIÓ ASSOCIADA
Per a poder desenvolupar el projecte s'ofereix al centres educatius participants unes sessions
de formació-coordinació, per:
● Aportar recursos per a desenvolupar el treball interdisciplinari que involucra
principalment les àrees de llengua, educació musical i visual i plàstica, però que
depenent del projecte de l'any i del treball del centre podrà esdevenir més ampli.
● Acompanyar el procés creatiu i el treball amb el compositor de la cantata.
La formació serà de 20 h i seran reconegudes pel Departament d’Educació.
QUÈ SE N’ESPERA
Tenint present els objectius del programa s’espera dels centres, el seu alumnat i el seu
professorat:
● Viure en primera persona un procés de creació literària i musical.
● Practicar formes de creació literària col·lectiva
● Incorporar el treball cooperatiu i interdisciplinari a partir de la creació literària en el
procés.
● Establir vincles entre els centres educatius participants i les escoles de música
implicades.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada